Tips från coachen

Träna på veganskt bränsle?

av Elsa Sörman Paulsson som delar med sig av tips till nyblivna, tränande veganer. Elsa står bakom instagramkontot elsypelsy där hon lägger upp roliga och inspirerande träningsvideos. Spana in det!

Jag älskar att röra på mig och har nog alltid gjort på olika sätt. Jag åkte snowboard på heltid i några år men skadade mig och fick på så sätt upp ögonen för styrketräning. När jag åkte snowboard var jag ute i backen flera timmar om dagen, jag tyckte jag åt så himla mycket och skulle aldrig klara mig helt utan animalier. Jag trodde att jag skulle få brister men framförallt att jag inte skulle få i mig tillräckligt med energi.

Efter ca 7 år som lakto-ovo vegetarian vågade jag mig på att testa en månad som vegan. Jag blev fast. Jag fick mer energi på träningarna, blev helt av med några äckliga utslag jag haft i flera månader samt allmänt tyckte att jag mådde mycket bättre. Att tillägga är att jag hade bra koll på kost och så innan och att kroppen var van vid baljväxter och sånt, så kort: har du koll på mat finns det inget att oroa sig för, men annars, eller att du kanske ätit kött innan så hoppet blir lite större än i mitt fall, finns det några saker värda att tänka på:

14719832_1863091080589620_2632079765716074496_n

Elsa tränar

1. B12
B12 är egentligen det enda som inte går att få i sig av helvegetabilisk kost (eller finns i små mängder i vissa saker men absolut inte tillräckligt), så ta ett tillskott.

2. Ät mer
Jag har hört några som säger att de blev så trötta när de testade att äta veganskt och jag skulle tro att den enda anledningen är att de får i sig mindre energi än tidigare. Baljväxter, växtbaserade mejeriprodukter och även i vissa fall fejkkött, innehåller mindre energi än de animaliska alternativen och används mycket grönsaker i maten så drar det ner på energitätheteten också. Alltså du tror du äter lika mycket för din portion är lika stor, men icke. Superbra om du vill gå ner i vikt men inte bra om du vill orka träna, bli stark eller bygga muskler. Alltså: ät mer än innan. Vissa tycker det är värt att föra matdagbok en stund, se innan hur mycket du äter och försök äta lika mycket när du övergår till veganskt, tills allt känns bekant.

3. Magen måste vänja sig
Baljväxter, grönsaker, växtmjölk, nya saker, ja, din mage kan få en chock i början. Det blir oftast mycket mer fibrer i en växtbaserad kost, vilket kan vara bra, men leder nog i mångas fall till att magen gör uppror. Det här kan vara ännu värre för tränande personer för de måste äta mer och kanske även vill äta mer ”nyttigt” som kan innebära ännu mer fibrer. Mina tips till detta är att inte äta extra fibrer där du inte behöver, skippa fullkornspastan, råriset och fiberberikade havregryn och bröd i början. Satsa också på grönsaker och frukt som är lite mer lättsmält och byt ut några av baljväxträtterna till processade livsmedel, som tofu, sojafärs och andra sojaprodukter. Quorn har även några veganska alternativ.

4. Protein
Fullvärdigt protein fås av att mixa olika vegetabilier, vilket oftast görs utan att ens tänka på det, typ pasta och linsgryta, potatis och bönbiffar osv. Oftast är det tillräckligt att bara äta vanlig mat. Själv brukar jag faktiskt ha ärtprotein i gröten då jag tycker att jag håller mig mätt längre på det, dock inget måste, möjligtvis om du av någon anledning har svårt att äta varierat eller svårt att äta tillräckligt mycket.

5. Fett
Om animaliskt fett var det vanligaste i ens kost innan kanske det leder till för lite fett i maten vid övergång till veganskt. För lite fett är oftast det som leder till för lite energi totalt, men det finns massa vegetabiliskt fett så det ska inte vara något problem. Addera nötter, olja, kokosmjölk om det är svårt att få i sig (kokosmjölk på gröten till frullen =D).

Så: om det är oron för träningsresultat som hindrar dig från att gå hela vägen, sluta oroa och kör bah,
det finns så många växtätande atleter där ute som är helt grymma =) Om ni har några frågor kan
ni maila mig på [email protected] och känn er fria att spana in min Instagram @elsypelsy för en massa kvargfri träningspepp!!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply