Tips från coachen

Veganmat för de yngsta

2b-beskuren

Åsa Strindlund

Funderar du på att ge ditt barn vegankost? Det är en utmaning som kräver lite extra kunskaper i näringslära men om barnet får en väl sammansatt kost som ger tillräckligt med energi och innehåller berikade produkter, kan även barn äta vegankost. Lycka till!  Texten nedan är skriven av Åsa Strindlund, nutritionist med särskild inriktning på barnmat och även en framgångsrik badmintonspelare. Se mer på hennes hemsida.

För fjorton år sedan väntade jag mitt första barn. Jag var vegan sedan flera år och nyutexaminerad nutritionist och ville ta reda på så mycket som möjligt om näringsaspekter av att föda upp barn på vegankost. Jag konstaterade att det inte fanns några faktabaserade texter på svenska i detta viktiga ämne, vilket oroade mig. Föräldrar som är veganer önskar ofta ge sina barn vegankost och finns ingen saklig information att tillgå är man utlämnad till att försöka sovra i den röra av fakta, tyckande och spekulationer som florerar på nätet. Då gavs jag möjlighet att tillsammans med min dåvarande kollega vid Karolinska Institutet, nutritionist och amningsforskare Elisabeth Kylberg, skriva en bok som sammanställde den näringslära en småbarnsförälder med veganambitioner kunde tänkas behöva: Grön barnmat.

gron-barnmatGrön barnmat, som förutom näringslära även innehåller praktiska tips och en liten receptsamling, visade sig vara uppskattad och har nu utkommit i en tredje upplaga på förlaget Gothia fortbildning. Kanske kan den vara en inspirationskälla för dig?

På en barnavårdscentral i centrala Stockholm, Allvis BVC, finns många föräldrar som är intresserade av vegetarisk och vegansk kost. Där håller jag med jämna mellanrum en kurs med vegetarisk inriktning kallad ”Barnmat – det fixar du själv!” Bland föräldrar och bebisar blandar jag teori och praktik och visar hur man enkelt kan laga gröt och mixa en nyttig mjukis. Här är några av de punkter jag gärna förmedlar:

Ju mer man begränsar kosthållningen med avseende på mängd eller typ av livsmedel som intas, desto större är risken att näringsintaget blir lidande. Veganer måste vara noggranna med intaget av energi, protein, omega-3-fettsyror, vitamin B12, D-vitamin, järn, zink och jod. Vitamin B12 och D måste ges som tillskott från tillförlitlig källa.

Det som är nyttigt för vuxna är inte nödvändigtvis nyttigt för ett litet barn. Vuxna ska välja fibrer och fullkorn och behöver ofta begränsa fettintaget medan små barn behöver mer fett och mindre av fibrer. Annars riskerar kosten att bli alltför energifattig. Små barn som ges vegankost, som innehåller mycket fibrer i grönsaker, frukt och baljväxter ska alltså inte ges extra fiberrikt bröd eller gröt.

Små barn har små magar och stort näringsbehov, maten ska ha hög näringstäthet, det finns inte plats för tomma kalorier.

Bröstmjölk är perfekt för oss däggdjur och innehåller allt barnet behöver under de första sex månaderna, förutom D-vitamin som ges i form av D-droppar. Viktigt att mamman tar B12-tillskott under graviditet och amning, det överförs till bebisen.

Fin hjälp rörande amning får man om man vänder sig till Amningshjälpen, där ideella ”hjälpmammor” med stor kunskap och erfarenhet svarar på frågor och ger amningstips via mail eller telefon.

Då barnet ska börja prova på annan mat än bröstmjölk får man vara beredd på att det är en fas i utvecklingen som barnet kan möta med nyfikenhet, gillande, ogillande, skepsis eller förtjusning. Det är en fas som får ta tid och bör ta tid. Ge till en början teskedssmå smakprover av finmosad eller puréad mat, barnet får vänja sig vid nya smaker och inte minst nya konsistenser. Smaksätt gärna den första maten med barnets favorit, bröstmjölk! Amningen ska inte minskas för att barnet börjar smaka på och äta annan mat. Barnets ökande näringsbehov gör att både bröstmjölken och den nya maten behöver bidra till näringsintaget.

Tiden det lilla barnet behöver ”egen”, anpassad mat är ganska kort. Efterhand barnet blir lite äldre behöver inte maten vara lika finfördelad och man kan plocka ihop mat från sin egen tallrik och mosa och ge barnet. Tänk på att barn under ett år inte ska ges saltad mat och att även mängden spenat ska begränsas tills de blivit lite större. Barnmatsburkar innehåller inga dunderingredienser! Man kan lätt koka och finfördela grönsaker, tofu och rotsaker samt tillsätta lite rapsolja och havregrädde för att göra konsistensen lite lenare.

Vänj barnen vid er typ av smak och ingredienser. Laga era vanliga rätter med de kryddor ni gillar men spara saltet till er egen tallrik, mosa och tillsätt fett till barnportionen. På så sätt blir inte steget från barnmat till ”vanlig” mat så stort! På BVC kontrolleras regelbundet att barnet växer som det ska. Ni kan be att få träffa dietist om ni känner er osäkra över barnets näringsintag.

 

Lästips

Ask S, Strindlund Å. Vegetarisk mat för barn. Läkartidningen. 2014;111:CMEA

Craig WJ. Health effects of vegan diets. Am J Clin Nutr. 2009;89:1627S-1633S.

Key TJ, Appleby PN, Rosell MS. Health effects of vegetarian and vegan diets. Proc Nutr Soc. 2006;65:35-41.

Kylberg E., Strindlund Å. Grön barnmat – Näringslära och vegomat. Gothia fortbildning (2012).

Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Academy of Nutrition and Dietetics. J Acad Nutr Diet. 2015;115:801-810.

Vill ni komma i kontakt med andra veganföräldrar eller ta del av deras erfarenheter rekommenderas
Vegoparents
Veganföräldrar i Skåne 
Veganföräldrar i Umeå
Veganföreningen 

En artikel jag varmt rekommenderar för den som vill lära sig mer om vegetarisk kost för barn, är Vegetarisk mat är bra – även för små barn, som jag hade nöjet att skriva tillsammans med barndietist Sara Ask, för Läkartidningens temanummer om Barns mat. Det är en fullmatad faktatext med flera intressanta faktarutor och en gedigen referenslista för den som vill fördjupa sig ännu mer.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply